ایتنا - اوبر گفته است که مانورهای ترمز اضطراری در این ولوو XC90 در زمانی که این خودرو تحت کنترل کامپیوتری بود غیرفعال شده بودند تا «احتمال رفتار نامنظم خودرو کاهش بیابد.»
بورد ملی ایمنی حمل و نقل (NTSB) در یک گزارش مقدماتی اعلام کرد که اوبر یک سیستم ترمزگیری اضطراری را در خودروی خودرانی که در ماه مارس در آریزونا با یک زن تصادف کرد و موجب مرگ وی شد غیرفعال کرده بود، وگرنه خود آن خودرو نیاز به استفاده از آن ترمزها را تشخیص داده بود.
به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی به نقل از رویترز، این گزارش درباره نخستین تصادف ناشی از یک خودروی خودران همچنین فاش نموده است که سیستمهای راداری Volvo XC90 2017 این عابر را شش ثانیه پیش از این برخورد مشاهده نموده بود ولی «نرمافزار سیستم خودران، آن عابر را به عنوان یک "شیء ناشناخته" به عنوان یک وسیله نقلیه، و سپس به عنوان دوچرخهای که پیشبینیهای متغیری درباره مسیر حرکت آیندهاش میشود تشخیص داده بود.»
در 1.3 ثانیه پیش از این برخورد، سیستم خودران تشخیص داد که ترمز اضطراری لازم است، ولی بر طبق اعلام NTSB، اوبر گفته است که مانورهای ترمز اضطراری در این ولوو XC90 در زمانی که این خودرو تحت کنترل کامپیوتری بود غیرفعال شده بودند تا «احتمال رفتار نامنظم خودرو کاهش بیابد.»
به گفته کارشناسان، این گزارش باعث تقویت موضع مخالفان این خودروها در کنگره آمریکا می شود که مانع از ارائه لایحهای شده اند که هدف آن تسریع بکارگیری خودروهای خودران در جاده های آمریکا است، و بر این واقعیت تاکید دارد که اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی، که آن هم در حال تحقیق در این باره است، خودروهای خودراننده را پیش از آنکه در جاده های آمریکا بکارگیری شوند تست نمی کند یا برای آنها گواهی صادر نمی کند.
برنامههای جدید اوبر
شرکت Uber Technologies، که پس از این حادثه در شهر تمپی داوطلبانه آزمایش های خود را به حال تعلیق در آورد، اخیرا اعلام کرده است قصد دارد آزمایش هایش در آریزونا را متوقف نموده و بر آزمایش محدود در پیتزبورگ و دو شهر کالیفرنیا تمرکز کند.
اوبر قصد دارد عملیاتهای خودرانش را در تابستان امسال از سر بگیرد، که احتمالا با مسیرهای کوتاهتر و خودروهای کوچکتری خواهد بود.
در باره مرگ عابر
الن هرزبرگ، زن مقتول 49 ساله این تصادف، در حال حرکت پیاده با دوچرخه اش در خارج از خط عابر پیاده در یک خیابان چهار لاینه بود که یک خودروی اوبر که با سرعت حدود 63 کیلومتر در ساعت در حال حرکت بود با وی برخورد کرد.
بر اساس ویدئوی داخل خودرو که توسط پلیس منتشر شده است، اپراتور ایمنیی که پشت فرمان این خودرو بود پیش از این تصادف در حال نگاه کردن به پایین، و نه خیابان، بود.
البته این خانم اپراتور به NTSB گفت که در حال نگاه کردن به موبایلش نبوده بلکه حواسش به سیستم خودران خودرو بوده است.